-
U heeft nog geen producten in uw winkelwagen.
Algemene voorwaarden voor verkoop op afstand door Elektro Smets.
De klant dient steeds de algemene voorwaarden voor verkoop op afstand te lezen alvorens een bestelling te plaatsen. Het plaatsen van een bestelling via elektrosmets.be of via telefoon geldt als uitdrukkelijke aanvaarding van de algemene voorwaarden voor verkoop op afstand.
1. Identificatie van de verkoper
Elektro Smets bv, hierna Elektro Smets genoemd
Statiestraat 14-18, 2560 Nijlen (België)
Ond.nr.: 0465.027.106 - RPR Mechelen
Tel: 03/481.84.90
email: info@elektrosmets.be
2. Algemeenheden & definities
Aan de verstrekte informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Elektro Smets alsook (eventuele) overige leveranciers van informatie aan deze site aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor de inhoud van deze site en de daarop/daardoor verstrekte informatie.
Alle vermelde prijzen en taxen zijn adviesprijzen inclusief BTW en geldende recupelbijdrage.
De consument heeft het recht mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen de 14 dagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product. Lees hier meer.
Enkel de huidige verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op de verkoop op afstand via internet of via telefoon door Elektro Smets aan eindgebruikers en dit op het grondgebied van België. Elektro Smets kan ten alle tijde wijzigingen aanbrengen aan deze algemene verkoopsvoorwaarden. Op de lopende contracten blijven echter steeds de voorwaarden gelden die van toepassing waren op het ogenblik van de totstandkoming van de verkoop.
Elektro Smets is uitsluitend actief in België. Wij kunnen je bestelling enkel aanvaarden als het leveradres in België gelegen is. De verkoopsovereenkomst wordt enkel in het Nederlands gesloten. De klant kan zich niet beroepen op het feit dat hij deze taal niet voldoende beheerst om de niet-toepasselijkheid van één of meerdere voorwaarden in te roepen.
Waar vermeld zullen de bepalingen enkel van toepassing zijn op de koop door een "consument". Dit is een natuurlijke persoon die handelt buiten zijn handels- bedrijfs- ambachts- of beroepsactiviteit.
3. Totstandkoming verkoop op afstand
Om een product online te bestelen dient de klant het toe te voegen aan zijn winkelkarretje. Vervolgens kiest de klant de leveringswijze, vult de klant zijn gegevens in en kiest de klant de betalingswijze. Om de bestelling af te ronden dient de klant de knop met bijschrift -betalen- in te drukken en de betaling uit te voeren.
Om een product telefonisch te bestellen belt de klant naar 03/481.84.90 en wordt de klant door het verkoopsproces geleid door de telefonist.
De catalogus met producten en hun omschrijving die op elektrosmets.be terug te vinden is vormt op zich geen aanbod. Het is bijgevolg niet voldoende om een bestelling te plaatsen via onze website of via de telefoon om een verkoop tot stand te brengen. Pas bij het ontvangen van een bevestigingsmail is de verkoop gesloten. Klanten die geen mailadres hebben kunnen hun bestelling via SMS laten bevestigen.
In geval van overmacht kan Elektro Smets haar verplichtingen opschorten voor de duur van de overmacht of de overeenkomst definitief ontbinden.
4. Eigendomsoverdracht
In afwijking van artikel 1583 van het Burgerlijk Wetboek blijven de verkochte, geleverde of geïnstalleerde goederen onze exclusieve eigendom tot gehele betaling van de factuur. Ondanks dit eigendomsvoorbehoud, gaat het risico wegens verlies of beschadiging over op de klant vanaf de inbezitname van de goederen.
5. Prijzen
Onze prijzen zijn btw, recupelbijdrage en andere taksen en bijdragen inbegrepen. Alle aanbiedingen gelden zolang zij op de website zijn opgenomen. De aangeduide prijzen kunnen steeds wijzigen. Als een bestelling wordt geplaatst, geldt voor deze verkoop op afstand de prijs die van toepassing was op het moment van bestelling.
6. Betaling
De klant kan zijn internet- of telefonische bestelling betalen:
In dit laatste geval worden de bestelde producten gedurende 5 dagen voor de klant opzij gezet, in afwachting van zijn betaling. Na deze termijn kunnen wij beslissen de bestelling te annuleren.
Bij een bestelling van grote toestellen voor levering aan huis heeft de klant de keuze uit:
Bij gebrek aan betaling op het moment van de levering zullen de goederen teruggenomen worden en latere prestaties zullen de klant gefactureerd worden.
Bij een bestelling van kleine toestellen voor levering via koerier aan huis of in een afhaalpunt dient de klant steeds volledig te betalen bij de bestelling.
7. Levering en installatie
Alle goederen worden geleverd op het door de klant aangegeven adres of in een winkelpunt. Voor de veiligheid en zekerheid van de klant kan een identiteitsbewijs (of een kopie) gevraagd worden bij de levering. De klant tekent voor ontvangst van de levering.
Afhankelijk
van de installatie, waarde, grootte en gewicht van het toestel, zal de
levering gebeuren door de eigen leveringsdienst van Elektro Smets of via
een externe koerierdienst. Indien uw bestelling bestaat uit
verschillende artikels op eenzelfde adres te leveren zal slechts
eenmalige leveringskosten aangerekend worden. Tenzij andersluidende
vermelding in de productbeschrijving op de site, bedragen de
leveringskosten voor een online e-shop bestelling:
7.1.1. Voor grote huishoudapparaten:
Gratis levering en plaatsing(*) voor bestellingen van grote huishoudapparaten voor een totaalbedrag hoger of gelijk aan € 500,00 (incl. BTW) in een straal van 35 kilometer. Is het totaalbedrag van je bestelling lager dan € 500,00 en in in een straal van 35 kilometer dan wordt er een verzendkost van € 50,00 aangerekend. Is je woning buiten een straal van 35 kilometer dan wordt er in elk geval een verzendkost van € 95,00 aangerekend.
7.1.2. Voor kleine huishoudapparaten/toebehoren:
€ 5.00 (incl. BTW) voor bestellingen van kleine huishoudapparaten en/of toebehoren voor een totaal bedrag lager dan €50,00 (incl. BTW). Het maximum toegelaten gewicht bedraagt 30 kg. Gratis levering voor bestellingen van kleine huishoudapparaten en/of toebehoren voor een totaalbedrag hoger of gelijk aan € 50,00 (incl. BTW).
7.1.3. Voor inbouwtoestellen:
Gratis levering en plaatsing(*) voor bestellingen van inbouwtoestellen voor een totaalbedrag hoger of gelijk aan € 500,00 (incl. BTW) in een straal van 35 kilometer. Is het totaalbedrag van je bestelling lager dan € 500,00 en in in een straal van 35 kilometer dan wordt er een verzendkost van € 50,00 aangerekend. Is je woning buiten een straal van 35 kilometer dan wordt er in elk geval een verzendkost van € 95,00 aangerekend.
Voor plaatsing en installatie van een inbouwtoestel, wordt een supplement in regie (incl. BTW) aangerekend, ongeacht de verkoopprijs.
De plaatsing en installatie van dampkappen is enkel mogelijk indien aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Onze logistieke dienst zal met u contact opnemen om te bepalen of een conforme installatie mogelijk is. Per geval zal het supplement voor plaatsing en installatie door onze logistieke dienst berekend worden.
7.1.4. Voor OLED, QLED, NANOCELL, FULL ARRAY of LED televisies, DVD- Bluray-, Hifi-, Video- en Audiotoestellen:
Gratis levering en plaatsing(**) voor bestellingen van OLED, QLED, NANOCELL, FULL ARRAY of LED televisies voor een totaalbedrag gelijk aan of hoger dan € 1000,00 (incl. BTW) in een straal van 35 kilometer. Is het totaalbedrag van je bestelling lager dan € 1000,00 en in in een straal van 35 kilometer dan wordt er een verzendkost van € 50,00 aangerekend. Is je woning buiten een straal van 35 kilometer dan wordt er in elk geval een verzendkost van € 95,00 aangerekend.
Gratis levering voorbestellingen van DVD- Bluray-, Hifi-, Video- en Audiotoestellen voor een totaal bedrag gelijk aan of hoger dan € 50,00 (incl. BTW) in regio Antwerpen. Voor andere regio’s wordt er een kilometer vergoeding aangerekend. - € 5.00 leveringskosten voor bestellingen van DVD- Bluray-, Hifi-, Video- en Audiotoestellen voor een totaal bedrag lager dan € 50,00 (incl. BTW)
7.2. Levering en installatie van grote toestellen
Grote toestellen worden door onze eigen Elektro Smets leveringsdienst aan huis geleverd in België.
Gelieve voor levering van toestellen met aanzienlijke afmetingen (koelkast, televisietoestel enz.), u er van tevoren van te vergewissen dat de toegang (deur en inkomhal, trappen, lift, binnendeuren, gangen, enz.) voldoende breed en hoog zijn voor een normaal verloop van de levering. Voor levering van toestellen op een verdieping moet een lift of een goederenlift met voldoende capaciteit aanwezig zijn. Gelieve in geval van twijfel vóór de bestelling contact op te nemen met onze technische dienst op het telefoonnummer +32 3 481 84 90, met het oog op gebruik van een goederenlift.
Wanneer de levering gebeurt door de leveringsdienst van Elektro Smets, kunnen we, indien u dit wenst, gratis uw oude toestellen meenemen, op voorwaarde dat u dit bij telefonische bestelling vermeld en op voorwaarde dat het terug te nemen toestel een gelijkaardig toestel betreft met vergelijkbare afmetingen. Terug te nemen koelkasten of diepvriezers, dienen volledig leeg en ontdooid te zijn.
7.2.1. Voor grote huishoudapparaten:
(*) Gratis plaatsing van grote huishoudapparaten geldt enkel wanneer het bedrag hoger of gelijk aan € 500,00 (incl. BTW) en waarbij de installatie en plaatsing niet meer dan 30 min. in beslag neemt. Extra werkuren worden aangerekend in regie aan een starttarief van € 68,00 p/u/pp, na het eerste uur worden extra uren worden aangerekend aan € 17 per 15 min.
1.2.4. Voor OLED, QLED, NANOCELL, FULL ARRAY of LED televisies, DVD- Bluray-, Hifi-, Video- en Audiotoestellen:
(**) Gratis plaatsing van grote huishoudapparaten geldt enkel wanneer het bedrag bedrag hoger of gelijk aan € 1000,00 (incl. BTW) en waarbij de installatie en plaatsing niet meer dan 30 min. in beslag neemt. Extra werkuren worden aangerekend in regie aan een starttarief van € 68,00 p/u/pp, na het eerste uur worden extra uren worden aangerekend aan € 17 per 15 min.
7.3. Levering van kleine toestellen:
Kleine toestellen worden in principe geleverd via een externe koerierdienst. Deze toestellen worden op het gelijkvloers geleverd. De mogelijke leveringskost staat duidelijk aangegeven tijdens het orderproces. De klant betaalt slechts eenmaal de leveringskost bij een gelijktijdige levering van meerdere pakketten op één leveringsadres.
De consument kan deze leveringskost vermijden door kleine toestellen samen te laten leveren met grote toestellen door onze eigen leveringsdienst.
Indien de consument niet aanwezig is tijdens de levering, wordt er door de koerier een kaartje in de brievenbus achtergelaten waarop het plaatselijk postkantoor staat vermeld, zodat de consument, na vertoning van zijn identiteitsbewijs, zijn pakket kan afhalen binnen de 15 dagen. Na deze termijn wordt de bestelling geannuleerd en krijgt de consument de door hem betaalde som terugbetaald. Grote huishoudapparaten:
Gratis
levering en plaatsing(*) voor bestellingen van grote huishoudapparaten
voor een totaalbedrag hoger of gelijk aan € 500,00 (incl. BTW) in regio
Antwerpen. Voor andere regio’s wordt er een kilometer vergoeding
aangerekend.
Kleine huishoudapparaten/toebehoren:
€
5.00 (incl. BTW) voor bestellingen van kleine huishoudapparaten en/of
toebehoren voor een totaal bedrag lager dan €50,00 (incl. BTW). Het
maximum toegelaten gewicht bedraagt 30 kg. Gratis levering voor
bestellingen van kleine huishoudapparaten en/of toebehoren voor een
totaalbedrag hoger of gelijk aan € 50,00 (incl. BTW).
Levering en installatie van grote toestellen
Grote toestellen worden door onze eigen Elektro Smets leveringsdienst aan huis geleverd in België.
Gelieve,
voor levering van toestellen met aanzienlijke afmetingen (koelkast,
televisietoestel enz.), u er van tevoren van te vergewissen dat de
toegang (deur en inkomhal, trappen, lift, binnendeuren, gangen, enz.)
voldoende breed en hoog zijn voor een normaal verloop van de levering.
Voor levering van toestellen op een verdieping moet een lift of een
goederenlift met voldoende capaciteit aanwezig zijn. Gelieve in geval
van twijfel vóór de bestelling contact op te nemen met onze technische
dienst op het telefoonnummer 03/481.84.90, met het oog op gebruik van
een goederenlift.
Wanneer
de levering gebeurt door de leveringsdienst van Elektro Smets, kunnen
we, indien u dit wenst, gratis uw oude toestellen meenemen, op
voorwaarde dat u dit bij telefonische bestelling vermeld en op voorwaarde dat het terug te nemen
toestel een gelijkaardig toestel betreft met vergelijkbare afmetingen.
Terug te nemen koelkasten of diepvriezers, dienen volledig leeg en
ontdooid te zijn.
Grote huishoudapparaten:
(*)
Gratis plaatsing van grote huishoudapparaten geldt enkel wanneer het
bedrag hoger of gelijk aan €500,00 (incl. BTW) en waarbij de installatie
en plaatsing niet meer dan 30 min. in beslag neemt. Extra werkuren
worden aangerekend in regie aan €17/15 min.
Voor OLED, QLED, NANOCELL, FULL ARRAY of LED televisies, DVD- Bluray-, Hifi-, Video- en Audiotoestellen:
(**)
Gratis plaatsing van grote huishoudapparaten geldt enkel wanneer het
bedrag bedrag hoger of gelijk aan €500,00 (incl. BTW) en waarbij de
installatie en plaatsing niet meer dan 30 min. in beslag neemt. Extra
werkuren worden aangerekend in regie aan €17/15 min.
Levering van kleine toestellen:
Kleine
toestellen worden in principe geleverd via een externe koerierdienst.
Deze toestellen worden op het gelijkvloers geleverd. De mogelijke
leveringskost staat duidelijk aangegeven tijdens het orderproces. De
klant betaalt slechts eenmaal de leveringskost bij een gelijktijdige
levering van meerdere pakketten op één leveringsadres.
De consument kan deze leveringskost vermijden door kleine toestellen samen te laten leveren met grote toestellen door onze eigen leveringsdienst.
Indien de
consument niet aanwezig is tijdens de levering, wordt er door de koerier
een kaartje in de brievenbus achtergelaten waarop het plaatselijk
postkantoor staat vermeld, zodat de consument, na vertoning van zijn
identiteitsbewijs, zijn pakket kan afhalen binnen de 15 dagen. Na deze
termijn wordt de bestelling geannuleerd en krijgt de consument de door
hem betaalde som terugbetaald.
De levering aan huis gebeurt in principe door een koerier (enkel op gelijkvloers).
In geval van afwezigheid van de klant wordt een kaartje achtergelaten door de koerier waarop het plaatselijk postpunt staat aangekruist, waar de klant op vertoning van zijn identiteitsbewijs zijn goederen binnen 14 dagen kan afhalen.
8. Leveringstermijn
Voor toestellen die in voorraad zijn op het ogenblik van bestelling doet Elektro Smets zijn uiterste best om deze artikels binnen een termijn van 2 dagen te leveren.
Voor toestellen die niet in voorraad zijn op het ogenblik van bestelling, geldt, behoudens uitdrukkelijk anders overeengekomen, een leveringstermijn van maximaal 60 dagen. Zodra het toestel voorradig is, contacteert Elektro Smets de klant om een leveringsdatum af te spreken als de goederen aan huis worden geleverd.
Elektro Smets is niet aansprakelijk voor enige gevolgschade wegens laattijdige levering of niet-levering door de aangestelde transporteur. In dergelijke gevallen blijft de aansprakelijkheid beperkt tot de waarde van de artikelen waarvan wordt aangetoond dat ze niet door de klant werden ontvangen.
Als bij betaling via overschrijving twee dagen voor de gekozen leveringsdatum de betaling nog niet ontvangen is, wordt de klant hiervan verwittigd en na betaling gecontacteerd om een nieuwe leveringsdatum af te spreken.
9. Garantie
Voor consumenten geldt de wettelijke waarborg van 2 jaar.
Deze waarborg dekt enkel een gebrek aan overeenstemming dat reeds bestaat bij de levering van de goederen. Zijn bijgevolg onder meer uitgesloten:
Het gebrek aan overeenstemming dient binnen de 7 kalenderdagen na vaststelling worden gemeld.
De waarborg is enkel geldig als men een beroep doet op de naverkoopdienst van Elektro Smets. Als de klant rechtstreeks een beroep doet op de fabrikant, zijn de eventuele kosten te zijnen laste. In geval van tussenkomst door een niet door Elektro Smets aangewezen derde, vervalt de garantie.
De algemene herstellingsvoorwaarden zijn van toepassing op alle herstellingen.
Deze voorwaarden en beperkingen doen geen afbreuk aan de wettelijke bepalingen ter zake.
Uitgebreide garantie « SMETS Garantie »
Door het afsluiten van de 'SMETS Garantie' bij de aankoop van bepaalde toestellen, heeft de klant recht op 5 jaar garantie (3 jaar bovenop de 2 jaar wettelijke garantie) in België in geval van materiaal- en fabricagefouten volgens de voorwaarden bepaald in de garantie.
Als tijdens de duur van het contract, het toestel technisch of economisch onherstelbaar zou verklaard worden door onze technische dienst, ontvangt de klant een aankoopbon, gelijk aan de marktwaarde van het toestel op het moment dat het technisch probleem zich voordoet, rekening houdend met een waardevermindering van 1% per maand.
Deze garantie doet geen afbreuk aan de rechten die de klant put uit de wettelijke waarborg.
10. Herroepingsrecht
Deze bepaling geldt uitsluitend voor de verkoop op afstand aan consumenten. Deze bepaling is dus niet van toepassing op aankopen die binnen een handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen, noch voor aankopen door rechtspersonen.
De overeenkomst kan zonder opgave van redenen herroepen worden binnen de 14 dagen vanaf de levering.
Voor kleine toestellen, heeft de klant de keuze:
Vervolgens ontvangt de klant instructies om het goed onverwijld, en in ieder geval niet later dan 14 dagen na de melding van herroeping op zijn kosten terug te sturen naar Elektro Smets
Voor grote toestellen dient de klant binnen 14 dagen na levering de uitoefening van het herroepingsrecht melden per e-mail aan info@elektrosmets.be of per telefoon op het nummer 03/481.84.90. Vervolgens wordt een afspraak gemaakt voor de ophaling van het toestel. Voor de transportkosten wordt een bedrag van € 50 (€ 100 voor Amerikaanse koelkasten) aangerekend aan de klant.
Ingebouwde toestellen dienen door de klant klaargezet te worden voor transport. Voor ophalingen op een plaats die niet bereikbaar is via een voldoende grote lift of een geschikte trap (bv. smalle wenteltrap = niet geschikt) en in elk geval voor plaatsen boven de derde verdieping, zonder voldoende grote lift en zelfs met een geschikte trap, dient door de klant een ladderlift met voldoende capaciteit voorzien te worden.
Na ontvangst van de melding van uitoefening van het herroepingsrecht en na ontvangst van het toestel, stuurt Elektro Smets een bevestigingsmail.
De goederen dienen teruggestuurd te worden in de originele verpakking, met alle geleverde toebehoren en in originele staat.
De klant is aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het gebruik van de goederen, dat verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen. Hij dient de goederen dan ook met gepaste zorg te hanteren en te inspecteren.
Binnen de 14 dagen nadat Elektro Smets op de hoogte gesteld werd van de beslissing tot herroeping, worden alle betaalde bedragen (desgevallend verminderd met de bovenvermelde transportkosten en waardevermindering) terugbetaald via de betaalmethode die de klant gebruikte voor zijn aankoop. Er wordt echter geen cash geld teruggegeven aan de kassa.
Elektro Smets wacht met terugbetaling tot het de goederen heeft teruggekregen.
11. Bewijs
De partijen aanvaarden de elektronische bewijsvoering (e-mail – back-up).
12. Opmerkingen in verband met de bestelling op afstand
Voor vragen in verband met zijn bestelling, kan de koper terecht bij Elektro Smets via 03/481.84.90 (ma-di & do-vr van 9u tot 12u en van 13u tot 18u en za van 9u tot 17u30.) of via info@elektrosmets.be
Levering van grote toestellen: elke klacht betreffende zichtbare schade aan geleverde goederen evenals schade veroorzaakt door onze leveraars dient, om in acht genomen te worden, schriftelijk geformuleerd te worden op de begeleidende documenten op het ogenblik van de levering. Hetzelfde geldt voor onjuiste of onvolledige leveringen.
Levering van kleine toestellen: elke klacht betreffende zichtbare schade aan de verpakking van de geleverde goederen dient, om in acht genomen te worden, schriftelijk geformuleerd te worden op de begeleidende documenten op het ogenblik van de levering door een koerier. Opmerkingen over beschadigingen en defecten aan het geleverde product dienen steeds binnen de 24 u. na levering per mail gemeld te worden op info@elektrosmets.be
Voor grote toestellen is een interventie aan huis mogelijk in heel België. Om een afspraak te maken, kan de klant bellen naar de Dienst na Verkoop op het nummer 03/481.84.90. Kleine toestellen dient de klant binnen te brengen in één van de Elektro Smets winkels.
De algemene herstellingsvoorwaarden zijn van toepassing. Zie ook de garantievoorwaarden.
13. Eventuele klachten en geschillen
Voor eventuele klachten kan de klant terecht bij:
Elektro Smets
Statiestraat 14-18
2560 Nijlen
03/481.84.90 (ma-di & do-vr van 9u tot 12u en van 13u tot 18u en za van 9u tot 17u30.)
info@elektrosmets.be
Bent u ondanks onze inspanningen niet tevreden? Richt u dan tot de onafhankelijke dienst van de Ombudsman voor de Handel, www.ombudsmanvoordehandel.be.
Elk geschil is onderworpen aan Belgisch recht. Enkel de Belgische rechtbanken zijn bevoegd.
De klant kan ook terecht op het ODR-platform van de Europese Commissie: https://ec.europa.eu/consumers/odr/.